TUNGOMÅLSGÅVAN

Djävulen själv kan uppenbara sig som en ljusets ängel. Falska profeter och falska lärare har uppstått i världen. Det finns kanske ingen gåva av Guds ande som lättare efterapas av djävulen än tungomålsgåvan. På två män eller kvinnor som utövar tungomålsgåvan genom Guds andes inspiration går det kanske ett dussin som gör det genom inspiration från djävulen. Bevare oss väl! Avfällingar talar i tungor, avfällingar profeterar, avfällingar förklarar sig ha förunderliga manifestationer. Och vad rör det oss? Problemet är att vi själva känner till så litet av sanningen och efterlever den så dåligt att nästan vilken liten uppblåst person som helst i landet kan stå upp och göra anspråk på att ha haft en syn eller någon underbar dröm, och hur absurd eller osann den än är, kan han få troende och efterföljare bland dem som kallar sig sista dagars heliga.

Jag tror på den Helige Andens gåvor till människor, men jag vill inte ha tungomåls gåvan utom då jag behöver den. Jag behövde tungomåls gåvan en gång, och Herren gav den till mig. Jag var i ett främmande land, sänd att predika evangeliet till ett folk vars språk jag inte kunde förstå. Då sökte jag allvarligt efter tungomålsgåvan, och genom denna gåva och genom studier kunde jag inom 100 dagar efter landstigning på dessa öar tala till folket på deras eget språk som jag nu talar till er på mitt modersmål. Detta var en gåva som var evangeliet värdigt. Det fanns en avsikt därmed. Det var någonting däri som stärkte min tro, som uppmuntrade mig och hjälpte mig i mitt tjänande. Om ni har behov av denna tungomålsgåva, sök den, och Gud kommer att hjälpa er. Men jag ber er inte hungra storligen efter tungomålsgåvan, ty om ni inte är försiktiga så kan djävulen bedra er däri. Han kan tala med hjälp av tungomålsgåvan lika lätt som Herren kan. Paulus tycktes inte heller bry sig så mycket om tungomålsgåvan. Han sade till korintierna:

"Och dock vill jag hellre i församlingen tala fem ord med mitt förstånd, till undervisning jämväl för andra, än tio tusen ord i tungomål." - 1 Kor 14:19.

Vad mig beträffar, om Herren vill ge mig förmågan att undervisa folket på mitt modersmål eller på deras eget språk så att de som hör mig förstår, så är det nog av tungomålsgåva för mig. Dock, om Herren ger en tungomålsgåvan, förakta den inte och förkasta den inte. Ty om den kommer från Guds ande, kommer den till dem som är värdiga att mottaga den, och allt är väl. Men denna tanke att söka den, önska den när man inte betalar sitt tionde, när man inte ber i sin familj, när man inte betalar sina skulder, när man vanhelgar sabbatsdagen och när man försummar andra plikter i kyrkan. Jag säger er att djävulen kommer att dra fördel av er så småningom, om han inte gör det genast. - CR, apr 1900, s 41.